Zelf zaadlinten maken

Gisteren heb ik bij wijze van experiment zelf een aantal zaadlinten gemaakt. Zaadlinten zijn trouwens voor verschillende groenten te koop en hebben het voordeel dat groenten zaaien wel heel gemakkelijk wordt. Het enige wat je nog moet doen is een gleufje maken in je grond, zaadlint er in leggen, afdekken met grond en water geven. In zo’n zaadlint zitten de zaadjes al op de juiste afstand, dus daar moet je je al geen zorgen over maken.

Wanneer je in volle grond zaait, sta je gebukt te proberen om elk zaadje ongeveer op de juiste plaats te laten vallen. Dat is een geduldig werkje dat een mens al snel beu wordt. als de wind dan ook nog een beetje roet in het eten komt gooien, is het hek al snel helemaal van de dam. Het resultaat is dan bij mij ook meestal dat ik te dik zaai.

Dit jaar kwam ik op het idee om zelf zo’n zaadlinten te proberen maken. Na een beetje opzoekingswerk op het internet, ben ik dan ook aan de slag gegaan.

Benodigdheden:

  • keukenrol
  • lijm (in mijn geval rijstlijm)
  • schaar

De vellen van mijn keukenrol zijn 24 cm, waardoor ik met vijf vellen aan 1,2 meter kom. De bedden in mijn moestuin zijn ongeveer 1,2 meter breed, dus dat komt al goed uit. Van de keukenrol heb ik drie stroken geknipt. Vervolgens heb ik er een streep lijm op getrokken, de zaadjes (in dit geval van prei) op de juiste afstand op de lijm gelegd en tenslotte de strook dichtgevouwen. Dan heb ik de stroken laten drogen en klaar is kees.

rijstlijm

Rijstlijm maken is poepsimpel. Gewoon een beetje rijst (geen snelkookrijst!) platkoken (die van mij heeft een uurtje opgestaan) en vervolgens mixen in de blender.

zaadlint01

Een streep rijstlijm op het keukenpapier

zaadlint02

De preizaadjes op de juist afstand op de lijm leggen

 

zaadlint04

Het keukenpapier dichtvouwen en goed aandrukken. Vervolgens laten drogen. Vergeet zeker ook niet te noteren welk zaad er in zit!

One thought on “Zelf zaadlinten maken

Geef een reactie

