eigen zaadwinning loont

De microbe van het zelf zaden winnen heeft mij ondertussen wel goed te pakken. Vorig seizoen heb ik van een aantal groenten zelf zaden gewonnen. Zo heb ik ook van prei zelf zaad gewonnen.

Hiervoor gebruik je minstens drie van je beste preiplanten. Je verplant deze in maart/april naar een plekje waar deze niet in de weg staan. Tegen de zomer krijg je dan een fantastische mooie bloembol te zien die druk bezocht wordt door allerlei insecten.

In het najaar, als de zaadjes rijp zijn, snij je deze bol met een stuk stengel af en laat deze drogen. Eens droog kan je de zaadjes tussen je handen wrijven om deze van het kaf te scheiden. Als je deze met water overgiet, komen het kaf en de slechte zaadjes bovendrijven en kan je deze eraf scheppen. Dan de zaadjes nog snel laten drogen op een keukenpapier om ze te bewaren voor volgend seizoen.

Van de drie planten had ik ongeveer 60 gram zaad. Ter vergelijking: in de meeste zakjes preizaad zit tussen de 2 en 5 gram. Overvloed dus!

Het verschil tussen het eigen gewonnen zaad en het zaad dat je kan kopen is vooral te merken in de kiemkracht. Ik denk dan meer dan 95% van mijn onlangs gezaaide prei nu boven staat. Afwachten wat dit seizoen verder brengt voor deze prei.

Ik heb alvast begin maart opnieuw een drietal preiplanten opzij gezet voor de zaadwinning voor volgend seizoen.

20160502_121902.jpg

Geef een reactie

