constructies in eigen tuin

Vandaag heb ik een hele dag in de moestuin gewerkt. Half mei en de ijsheiligen voorbij is het weer druk om allerlei groenten te zaaien en te planten. Om deze te beschermen of te ondersteunen hebben we allerlei constructies neergezet.

Allereerst is er het tomatenafdak. Dit afdak hebben we vorig jaar al met veel succes uitgeprobeerd. Om de tomaten te beschermen tegen de plaag hebben we een afdak neergezet. Als extra bescherming wordt ook de volledige westkant afgeschermd met plastic tot ongeveer een halve meter boven de grond. Op die manier is er genoeg ventilatie. Vorig jaar hebben we wel geluk gehad met een zeer goede zomer, dus het blijft afwachten wat het dit jaar zal brengen. Mijn tomaten staan zeer mooi in de miniserre, maar ik wacht nog tot zaterdag om deze buiten te planten. De komende nachten zullen immers nog zeer koud worden.

Een nieuwe constructie is het bonenwiel. Aan dit wiel komt de staakboon Fortex dit is een lange prinsesboon (30 cm) die langs draden zal groeien. Qua experiment komen er aan twee draden nog een soort snijboon, die ik gekregen heb, maar waarvan ik de naam niet weet.

Vandaag was het trouwens volop bonendag. Naast bovengenoemde bonen heb ik vandaag ook struikprinsesbonen (Cantare), boterbonen (Fructidor) en gewone snijbonen (Donna) gezaaid.

De komende dagen zullen nog druk zijn in de moestuin.

tomatenafdak

Het afdak voor de tomaten

bonenwiel

Het bonenwiel

Geef een reactie

