zachte winter

Deze week ben ik met het goede weer nog eens bezig geweest in de moestuin. De gevolgen van de zeer zachte winter zijn hier duidelijk merkbaar.

De laatste savooikolen zijn geoogst. Deze zouden een strenge winter nooit overleven. Ook de peterselie en snijselder staan nog frisgroen te blinken. Een tweetal snijbietplanten zijn nog steeds niet kapot. Ik heb zelfs nog een aantal verdwaalde wortels geoogst.

Elk jaar zaai ik op de vrijgekomen bedden phacelia als bodembedekker. Deze plant vervriest bij -5°C en vormt dan een warm deken voor de grond. In het voorjaar kan je deze vergane planten dan heel eenvoudig verwijderen en afvoeren naar de composthoop. Dit jaar staan deze planten nog steeds groen. Gelukkig zijn deze gemakkelijk uit te trekken en op die manier kan ik ze toch nog op de grond leggen.

Voor enkele planten is het groeiseizoen al begonnen. De rabarber is al aan het uitlopen. Ook de slaplantjes staan al boven. Dit is het resultaat van twee planten die vorig jaar zijn blijven staan en zichzelf hebben uitgezaaid.

De pastinaken zijn geoogst en die staan nu in bakken met zand in mijn kelder. De wortelpeterselie onderging hetzelfde lot.

Mijn moestuin is een zandgrond en het was verbazingwekkend hoe droog deze erbij lag ondanks de aanhoudende regen.

savooi

savooi uit eigen tuin

20140204_peterselie

De platte peterselie

snijselder

snijselder

twee snijbietplanten

twee snijbietplanten

phacelia

phacelia

rabarber

de rabarber begint al te groeien

eikenbladsla

de eikenbladsla heeft zichzelf gezaaid.

Geef een reactie

