experiment met prei

Wat gebeurt er als je de wortels van prei terug uitplant in plaats van weg te gooien? Met die vraag zat ik al eventjes, dus was het onlangs tijd voor een experiment…

preiwortel

De afgesneden preiwortel kan je weggooien of gewoon terug uitplanten.

Na een tijdje begint de wortel terug te groeien tot een preiplant en kan je deze nog eens oogsten. Je kan deze planten in een bloempot, een bak (zoals in mijn geval) of gewoon in de volle grond in je tuin.

preiplanten

De wortels groeien terug uit tot preiplanten

5 thoughts on “experiment met prei

  1. Hallo,
    Wat een leuk proefje. Hier had ik nog nooit aan gedacht; prei opnieuw laten groeien uit preiwortels. Dat ga ik ook uitproberen.
    Ik vind jouw blog erg goed. Zo goed dat ik een link heb gemaakt op “Sjeftuintips” bij pagina “Interessante en leuke tuin-websites”.
    Op mijn weblog, Sjeftuintips.wordpress.com vind je veel “zelfverzonnen” tips over groenten kweken.
    Succes en groetjes, Sjef

  2. Knap idee om een vrij traaggroeiende groente als prei 2x te laten renderen. Benieuwd of dat aanaarden werkt… Ik koop tegenwoordig regelmatig ook (bv. in de Colruyt) sla met wortelblok nog aan. Ik oogst de bladeren rondom waarbij ik de kleine groeikern intact laat. Dan plant hem zo terug uit. Na een tijdje heb je terug een volledige sla. Werkt ook prima!

Geef een reactie

